Kontrol bil og generhvervelse

Vigtigt - Læs dette:

Som elev skal du have godt kendskab til bilens tekniske udstyr til din køreprøve. Du bliver overhørt i det tekniske udstyr, før du kører til køreprøven. Jo bedre du kan den tekniske kontrol, desto mere sikker bliver du under kørslen. Det er super vigtigt, at du komme godt fra start til din køreprøve. Køreprøven er en samlet bedømmelse af kontrol og kørsel. INGEN elever ”dumper” ved at lave mindre fejl. Køreprøven skal ikke være fejlfri, da du som elev er nybegynder. Køreprøven varer ca. 40 minutter i alt. Køreprøven foregår i min bil, altså skolevognen, som du kender. Til køreprøven skal du altid medbringe pas eller dåbsattest som ID.

Lidt humor

Lad os aflive alle historier om prøvesagkyndige én gang for alle. Politiets prøvesagkyndige er helt almindelige mennesker som du og jeg! De har hverken hugtænder eller horn i panden, og de sidder ikke og peger på dig med tjenestemandspistolen under din køreprøve eller slår dig med deres gummiknippel, hvis du laver en fejl! Vandrehistorier som, at elever er dumpet til køreprøven, fordi de kom til at hoste, klø sig i øjet eller lignende under prøven, er selvfølgelig ikke sande. Politiet er der IKKE for at dumpe dig, men for at hjælpe dig gennem forløbet. Hvis du er sikker nok til at komme ud i trafikken på egen hånd, kommer du det. Hvis ikke du er sikker nok, kommer du ikke ud i trafikken.

Dæk

• Dæk, fælge og hjullejer skal være ubeskadigede, og dækkene skal være pumpet til det rigtige dæktryk, som passer til bilen (se bilens instruktionsbog)
• Dækkene skal minimum have 1,6 mm slidbanemønster fordelt over hele dækket.
• Dækkene har en slidindikator, som indikerer de 1,6 mm slidbanemønster.
• Bilen skal have samme type dæk på alle hjul (typer: sommerdæk, vinterdæk, pigdæk).
• Bilen skal have samme mærke dæk på forhjul eller baghjul (ok med et mærke på forhjulene og et andet mærke på baghjulene).
• Nogle dæk har en retningspil på dækket, som skal følge dækkets omløbsretning.

Bremser

• Bilens bremser skal kunne bremse bilen ved alle hastigheder og belastninger.
• Bilens fodbremse skal bremse på alle fire hjul. Håndbremsen skal bremse på to hjul.
• Bilens bremsepedal skal have en lille frigang. Dette betyder, at den første cm, man træder ned på bremsen, ikke må bremse bilen.
• Bremsepedalen må maksimum kunne trædes halvvejs ned, lige meget hvor hårdt man træder.
• Bremsepedalen skal have en ru overflade, så foden ikke glider, når man bremser.
• Bremsevæskebeholderens væskestand i motorrummet skal altid være mellem Min & Max-mærket.

Styretøj

• Når man drejer på rattet, skal hjulene præcis følge rattets bevægelse.
• Styretøjet må ikke have ratslør. Ratslør betyder, at styretøjet er slidt, og at man kan dreje på rattet, uden at hjulene følger med.
• Når man laver kontrol af styretøjet, skal motoren være startet pga. bilens servostyring.
• Bilen har en væskebeholder til servostyring i motorrummet. Kontrol: Min & Max.

Motor og udstødning

• Motoren må ikke spilde motorolie, brændstof eller kølevand. Motoren må ikke være tilsølet i olie.
• Motorolien skal være mellem Min & Max. Motoren må ikke udvikle røg eller støj.
• Udstødningen skal sidde godt fast og må ikke larme.

Støddæmpning

• Bilen skal have en støddæmper ved hvert hjul. Støddæmpere giver bilen vejgreb.
• Når man trykker ned på bilens vanger, skal støddæmperne bringe bilen i ro.

Lys, reflekser og horn

• Forlys skal have samme farve og styrke. Hvidt eller gulligt. Blå-xennon lys er OK. Nærlyset/kort lys må ikke blænde. Lyset skal falde én cm pr. meter.
• Nærlys skal kunne oplyse vejen mindst 30 meter frem og lyse lidt længere i højre side (asymmetrisk lys).
• Fjernlys/langt lys skal kunne oplyse vejen mindst 100 meter frem og skal have en blå lampe på instrumentbordet, som indikerer langt lys.
• Parkeringslys skal kunne ses på 300 meters afstand og skal kunne holdes tændt, når tændingsnøglen er fjernet.
• Baglygterne skal være røde og kunne ses på 300 meters afstand.
• Bremse/stoplygterne skal være røde og lyse 3-5 gange kraftigere end baglyset.
• Bremselyset skal tænde, når du træder på bremsen. Der skal være tre bremselygter på nye biler.
• Nummerpladelyset skal være hvidt, og nummerpladen skal kunne aflæses på 20 meters afstand.
• Blinklyset skal være gult/orange. Der skal være tre på hver side af bilen.
• Blinklyset skal blinke 1-2 gange i sekundet og skal kunne ses i sollys.
• Katastrofeblinket skal tænde alle blinklygter på èn gang, hvis du kører i stykker.
• Der skal være to røde reflekser bag på bilen i tilfælde af, at baglyset går i stykker.
• Hornet skal have en klar og konstant tone.